25.04 25.04 25.04 25.04!!!!!

Min plan om å være med på flere offisielle løp er herved iverksatt. 5km i Fredrikstad er gjennomført og jeg sitter igjen med litt ambivalente følelser og tallet 25.04 som ruller rundt i hodet mitt. 25.04 25.04 25.04…. på repeat døgnet rundt.

I søndags satt jeg og to andre glade løpere på i bilen til Marianne fra Treningscamp. Stemningen var god helt fra Oslo ende fram til start. Jeg var litt nervøs, som vanlig, men tenkte at dette bare er begynnelsen på sesongen. Jeg hadde planer om å komme inn under 25 min, som tilsvarer 5.00 tempo. Jeg fikk utdelt startnummer 200 noe som jeg tok som et godt tegn, overtroisk som jeg er.

Et seriøst bra bilde

Etter lett oppvarming og utallige dobesøk, var det showtime. Min plan var ikke å bli dratt med i suget ved start, som jeg ellers alltid blir. Siden holde ett stadig tempo fram til 3km, og sette opp farten da, og etter 4km; guffe på med alt som er. Alt gikk bra, løypa var om enn noe kjedelig, ganske flat og lettløpt. Men da jeg kom fram til 4km, feiget jeg ut. Jeg turte ikke sette opp tempoet, hvorfor? Gahhhh! Jeg er så dust, om du skal kjøre deg helt i bunn skal du i hvert fall gjøre det på løp. Jeg kom inn på 25.04. FIRE sekunder, så ergerlig! Grrrrrr!

Til tross for min frustrasjon har jeg lært meg nye ting.

  • Det er viktig å trene på det mentale, ergo å være med på mange løp, slik at en ikke går på smell etter smell. Kjipt å trene til et eller to løp i sesongen bare for å kollapse mentalt. Her er jeg godt i gang!
  • Vær snill mot deg selv. Her er jeg ikke godt i gang i det hele tatt. Snakk om blåmandag dagen etter…
  • Fortsette å trene intervaller, gjerne 2 ggr i uken!
  • Sett opp en løypeplan. Sett deg selv mål som du kan klare av og grise på alt hva du kan den siste kilometeren. Du har ingenting å tape, du er nesten i mål!

Etter at jeg var ferdig ble jeg møtt av en venninne som nettopp har flyttet til denne ille bra byen. Vi sto og heiet på Vemund og Marianne, som begge løpte halvmaraton. (Veldig glad det ikke ble halvmaraton på meg.)

Vemund i full karriere

Gratulerer begge to til strålende resultater. Marianne vant i sin aldersklasse! Og Vemund perset med nesten 6 minutter og kom under den magiske 1.30 grensen. WOW! Da er jeg rask ”by association”.

Møtte også litt andre folk fra Treningscamp og skravlet litt med dem. Jeg har alltid trott at løpere er en sær gjeng, men jag har fremdeles ikke møtt en Campere som ikke har gitt meg bakoversveis når det gjelder hjelpsomhet og inkludering. Frognerparken 4ever, sier jeg bare!

Oppsummering Fredrikstad 5km 10.04.11 = litt sur, litt glad, lært meg mye!

Ser blid ut allikevel

Legg igjen en kommentar

