Neutral oppdrift

Neutral oppdrift. Det er ikke så lett å få til, noe som jeg fikk erfart under PADI Advanced kurs på mandag. Jeg venter på en aha opplevelse. Jeg blir så frustrert når jeg føler at jeg ikke har kontroll over min egen kropp… Men kursen er ikke ferdig enda, første helgen i september blir det hyttetur med innlagte dykk. Jeg håper at min learning curve tar av da.

Bilde fra vår første kurs. Bilde lånt av Frank W

Det var mitt første nattedykk og forholdene kunne ikke vært bedre. Vindstille, ingen sjø og stjerneklart. Etter litt kaving med lommelykt, tømming av BCD og ekstreme mengder vann i masken min, kom jeg meg ned. Det var en forunderlig og fantastisk opplevelse. Vi så hummer, ål og masse fisk. Og morild! Jeg lengter allerede til neste nattedykk, da jeg forhåpentligvis har mer kontroll over oppdriften min. Terpe, terpe, terpe! Vil for øvrig sende big love til buddyen min G, som takler min sprelling med stor ro og humor.

Følelsen av at ikke få til ting er kjip, og frem til nå har løpingen vært noe som jeg kjenner at jeg mestrer og som jeg koser meg med. Men nå begynner konkurranseinstinktet mitt å «kicke inn» med Oslo Halvmaraton rett rundt hjørnet. Jeg VET at jeg bare skal konkurrere mot meg selv på mine egne premisser, men «forhold utenfra» som det så fint heter, gjør at jeg har begynt å grue meg allerede nå. Jeg vet at jeg gjør meg selv vondt verre, men prestasjonsangsten er nå et faktum.

Tips for mentale øvelser tas i mot med åpne armer.

Legg igjen en kommentar

