Mølla vs Anna 1-0

I henhold til Pantone er dette Årets farge 2012. Enjoy!

Pantone farge nr 17-1463; Tangerine Tango. Vær så god og stirr på den i 54 minutter. Akkurat SÅ spennende er det å løpe på mølle i 54 minutter. Like spennende som å se maling tørke.

 

Grunnen til at jeg havnet på det menneskelige hamsterhjulet er at jeg hadde time på Sats. 30 minutter med SatsCore sto på menyen i går. En halv time går sinnsykt fort, jeg følte at jeg så vidt hadde kommet i gang da det var dags å tøye ut. Det var første gangen jeg var på en Core time så jeg hadde nok med å følge med på rutinen. Neste gang skal jeg legge vekter på brystkassen. Jeg vil skjelve i kroppen og kjenne blodsmak i munnen. Neste gang blir det full pupp. Ska-dousche!

 

Fremdeles litt forvirret over at Core timen hadde gått så raskt stilte jeg meg på en ledig mølle. Så langt vekk fra andre som mulig, ellers får jeg prestasjonsangst. Planen var å løpe milen i 5.30 fart med 1 % stigning, noe som vanligvis ikke er et problem. Gud, Jesus, Maria og alle lærejunger så fryktelig det var. Jeg hadde ingen musikk med meg og var derfor nødt å se på Teen Moms på Mtv med tekst. Jeg kan ingenting om barnoppdragelse, men jeg kan garantere at alle de barna i den serien kommer å bli skadet for livet. Det var med andre ord tortur på alle nivåer. DA kommer det en fyr og stiller seg på mølla ved siden av meg. Jeg får (naturligvis) prestasjonsangst, særlig når jeg ser at han nistirrer på det offentlige displayet mitt.

 

Jeg prøver å finne roen som vanligvis pleier å innfinne seg etter cirka 4kilometer. Roen kommer ikke, kroppen sier; ”- Jeg var syk hele forrige uke, vil du drepe meg?” Hjernen min prøver å ta en alvorsprat med meg; ”- Hva er det du driver med? Og hva er dette for møkkaprogram du ser på? Jeg reduseres i omfang og ytelse for hvert eneste sekund jeg utsettes for denne gift.” Angsten har også noen utspill ”- Om 4 måneder skal du fullføre en maraton! Hvordan kommer dette til å gå? Å, vojjne, vojjne,!” Etter 9,5kilometer får jeg nok.

 

En økt fra helvetet, det eneste som IKKE skjedde var at jeg ramlet av mølla. Da tenker jeg på Yngvar Andersen fra NRK Puls, som sier at trening ikke alltid kan være gøy og lystbetont, det viktigste er å fullføre uansett. Jeg hører deg Yngvar, jeg hører deg! I dag har jeg treningsverk fra midjen og ned. (Hadde egentlig planert på det stikk motsatte, men pytt, pytt.)

 

Jeg trenger tips og råd på hvordan jeg og mølla skal bli venner. Med is og snø der ute må jeg nok belage meg med en innendørsøkt i uken.

 

Mølla, du vant denne striden, men jeg kommer tilbake. Og da skal jeg ha med meg musikk i ørene.

6 thoughts on “Mølla vs Anna 1-0

  1. frklinn

    det tar en stund å bli venn med mølla, men om du vil (eller rettere sagt må, for jeg har egentlig ikke noe annet valg som mamma annenhver uke) får du det til. det viktigste er å variere både stigning og fart – å løpe langt og jevnt på mølle blir fort monotont og kjedelig. denne artikkelen har noen tips: http://www.dn.no/dnaktiv/article2303639.ece og så MÅ man ha musikk! gjerne masse sing-a-long-songs, og for meg blir 4:30 *pang* borte når rammsteins du hast kommer på ørene. alt for å få tiden til å gå. lykke til med et langt og godt elsk/hat-forhold til mølla. man blir aldri ordentlig bestevenner nemlig.

    Svar
  2. ikkesaaperfektAnna

    Man må avlede kroppen(hodet) med et nøye planlagt program! Varier med tempo og stigning, men ha det klart for deg på forhånd. Easier to stick to the plan when you’ve got one!
    Enig med Yngvar, men man må jo ha litt hjelpemidler.
    Og så er det sånn for meg at når en økt har vært max dårlig, blir neste garantert bedre!

    Svar
  3. Ida

    Musikk er essensielt! Og den må spilles høyt… Ellers er nok variasjon i fart er bra, særlig om farten kan skrus opp underveis, slik at kilometerne går stadig raskere unna.

    Svar
  4. Siri - TC dma

    Ingen gode råd å hente her dessverre, for jeg løper nesten aldri på mølle. Vi har planer om å skaffe en, men det har strandet i where to put it?

    Det jeg ville si; fantastisk god beskrivelse av mølleløping på SATS. løv u!

    Svar
  5. Marit

    Haha, jeg ler og ler! Du er så fantastisk morsom! Men du må legge en strategi og plan før du går på mølla – og for guds skyld, husk musikken neste gang!

    Svar

Legg igjen en kommentar

