Mamma Mia!

Mamma mia! Hvis leggene mine hadde vært en matrett, hadde de i dag vært Carpaccio. En klassisk Italiensk forrett beståendes av løvtynne skiver av rått oksekjøtt, parmesan og annet godt. For å få kjøttet så tynt som mulig, bankes det ut med kjevle. Slik føler jeg meg; utbanket og mør.

 

Bilde lånt fra tastydays.com

 

Lørdagens langtur ble det ikke noe av grunnet to ting. 1. Det var kaldt, altfor kaldt for mine planerte 24km. 2. Jeg har følt litt murring på fremsiden av leggene. Redd for at dette skal bli en stygg belastningsskade ble det istedenfor alternativ trening. 30minutter SATS Step etterfulgt av SATS Core. Step timen gikk bra, pulsen gikk opp, svetten rant. Jeg hadde som vanlig problemer å henge med på alle trinnkombinasjoner. Jeg var glad jeg hadde fått plass langt bak i rommet der jeg kunne stå og vifte hemningsløst med armene uten å forstyrre folk bak meg. SATS Core var mye enklere for en ukoordinert person som meg. Jeg hadde bestemt meg for å satse alt denne timen. Jeg dirret i mage og rygg og var herlig sliten etterpå.

 

Men det var altså SATS Step som jeg ble støl av. Og hjelpes, så støl! Derav Carpaccio analogien. Jeg har staplet frem som en eldre dame på jakt etter gåstolen sin. Pojkens ambisjoner om en 5milstur søndag var han jaggu helt alene om. Den eneste maratonen jeg fikk med meg var en Harry Potter maraton. Den ble kombinert med fyr i peisen, varm sjokolade og pledd. Jeg innrømmer at jeg ikke savnet skiene mine en enste sekund den dagen.

 

Murringen frempå leggene har gitt seg, men jeg er som sagt livredd for at en beinhinnebetennelse skal slå feste. Det blir derfor mer alternativ trening fremover. Det er i tillegg mye som skjer på hjemmefronten denne februar, så treningen blir om ikke bortprioritert, i hvert fall nedprioritert.

Ciao!

 

2 thoughts on “Mamma Mia!

  1. siljaifarta

    Nå har jeg ikke fulgt såååå godt med i timen her men det er viktig å ikke øke for mye pr uke, men det vet du helt sikkert. Jeg tror feilen mange gjør er at de feilberegner litt hvor lang tid kroppen faktisk trenger for å tilvennes den økende belastningen. Der finnes gode råd i forhold til hvordan økt mengde skal/bør introduseres men man er likevel ulikt konstruert fra naturens side så… det er til syvned og sist viktigst at man lærer seg å lytte til kroppen; og det er jo akkurat det du gjør! 😉 Muskler tilpasser seg økt belastning raskere enn feks sener, ergo kan økte muskelstyrke påføre en sene større belastning enn det den tåler og man kan pådra seg en overbelastningsskade (senebetennelse/irritasjon osv). Så, take your time babe, så går nok dette bra skal du se 😉

    Svar
  2. Fortare Anna! Innleggsforfatter

    Gode råd Silja, jeg vet at du har fulgt med i timen 🙂 Ja, kroppen min er i en tilvenningsfase, så her snakker vi restitusjon, restitusjon, restitusjon. Flaks at det sammenfaller med salg av leilighet. Arghhh, the stress!

    Håper å se deg i løypa snart!

    Svar

Legg igjen en kommentar

