Noen kilometer, en Anna, en hund og en Viking

Helgen innleddes av en rask 5km tur. Den var faktisk så rask at Atlas hadde problemer med å henge på! Swoosch. Beinene var lette, temperaturen perfekt og 5km gikk unna på null komma niks. Ja, slik føltes det i hvert fall. Snittfart på 5.03; det var lenge siden jeg var nede i det tempoet.

 

Swooosch

 

Lørdag var restitusjonsdag for min firbeinte kamerat, han var en ordentlig slappfisk hele dagen. De sier at en trett hund er en lykkelig hund. Hvis det er sant var Atlas veldig lykkelig i sofaen hele lørdag.

 

Søndag var vi uthvilte og klare for sprell. Det ble en langtur på 18km i 6.00-tempo. Det var litt kaldt men deilig. Kroppen var fremdeles litt tung etter to terskeløkter, men jeg presset ikke på tempoet. Vi tok det med ro og nøt av hverandres selskap. Sjekk luen til treningskameraten min: Oslos Bratteste! Han er åpenbarlig en reell endorfinjunkie. He he he…

 

*sukk*

 

Det ble altså 3 fantastiske løpeturer forrige uke. Totalsummen av kilometer kom ikke opp over 30km, men det ble 2 kvalitetsøkter, så jeg må si meg fornøyd med det.

 

Når du ser en Viking gå forbi, begynner du å lure på om du har løpt enda inn i fortiden.

 

I dag skal jeg fortsette med Prosjekt Tøy unt Bøy. Jeg føler at det alltid er noen del av meg som har behov av litt ekstra oppmerksomhet. Først var den beinhinnene, så følte jeg av it bandet på utsiden av kneet – klassisk løperkne syndrom. Jeg har tøyet, strekket, iset og komprimert hele meg, så nå er alt tipp topp. Men nå har jeg begynt å føle en slags stivhet i høyre hoft som går litt opp på siden av magen. Jeg tar derfor to dager løperfri, strekker ut på Bikram i kveld og avventer litt.

 

Det ser ut som at kroppen har reagert på overgangen fra snø og is til bar asfalt. Jeg har løpt ute hele vinter, men teknikken (og derfor også belastningen) blir noe helt annet på asfalt. Kanskje jeg burde gå til en fysioterapeut og ta en EU-kontroll på kroppen? Noen som har tanker og innspill rundt dette?

 

Namaste, folkens!

 

 

4 thoughts on “Noen kilometer, en Anna, en hund og en Viking

  1. frklinn

    EU-kontroll på kroppen høres ikke så dumt ut, men det er nok som du sier; kroppen er ikke vant til asfalt etter vinterløpinga…kanskje det lønner seg å legge ei eller to av øktene til frognerparken eller et annet sted med bar grusvei? flink er du uansett..! 🙂

    Svar
  2. siljaifarta

    Overganger er kritiske! Jeg holdt på å skrive et blogginnlegg om overganger her om dagen…. for det er viktig å være oppmerksom på at man lett pådrar seg skader i slike perioder. Men du virker å ha god kontroll; hviledager samt tøy og bøy er god medisin. Gradvis tilvenning og tålmodighet så går nok dette bra! Digger bildet av hunden alså hahahaha 😉

    Svar
  3. ikkesaaperfektAnna

    Aldeles nydelig hund! Jeg gleder meg til å anskaffe en løpekompis selv (må bare vente til barna er såpass store at de kan lufte når mor er for trøtt;-)
    Jeg hadde sterke løpeknesymptomer, men fikk de behandlet med ART (google) på Bryn. Sammen med bøy og tøy, + mye ising når det var som værst, fungerte supert.
    Gradvis tilvenning fra snø til asfalt er vel å anbefale, men det høres ut som om du har det hele under kontroll.

    Svar

Legg igjen en kommentar

