These hips don’t lie!

Ja, som Shakira synger kan ikke disse hoftene lyve. Jeg var hos Aktiv Terapi i går for å få en diagnose på min vonde hofte. Det var ikke akkurat oppløftende nyheter jeg fikk…

 

Mine defekte hofter...

 

Tydeligvis har ikke ankelen min blitt sterk nok etter at jeg tråkket over i fjor. Dette har gjort at kroppen min har kompensert for dette; jeg har utviklet en voldsomt en rotasjon i hoften, så nå er hele bekkenet mitt på bærtur. Etter 30 minutter med knading, bøying og knekking fikk herr Fysioterapeut forsert ting litt på plass, men dette blir et langvarig prosjekt.

 

Jeg har blitt pålagt løpeforbud på asfalt og grus, jeg kan fremdeles løpe i terreng, (noe som faktisk ble anbefalt for å styrke ankelen min) Jeg skal i tillegg bygge opp stabilitet og styrke i min invalido-ankel. I tillegg burde jeg får laget en spesialsåle.

 

Gårsdagen var altså ingen høydepunkt i løperkarrieren min, jeg var langt nede i kjelleren og hadde ingen planer om å ta heisen opp til toppetasjen. Men livet er fullt av overraskelser på godt og vondt og det er bare å kave seg opp noen etasjer og klekke en konstruktiv plan.

 

Planen min fremover er som følger:

 

  • Jeg har allerede lastet opp elleve millioner forskjellige stabiliseringsøvelser som jeg skal gjøre hver dag.

 

  • Balansebrett skal innkjøpes i dag.

 

  • Med tanke på at jeg ikke bor midt i skogen må eventuelle løpeturer planlegges nøye i forkant. Særlig med tanke på at jeg må finne små skogstier, er det noen som har noen tips? Dette blir kanskje litt innviklet, men ut MÅ jeg. Det er jo nesten sommer ute!

 

  • Jeg skal få laget en spesialsåle.

 

 

Med tanke på at jeg kun kan trene alternativt en måned fremover, må jeg nok dessverre revurdere planen om å stille til start på København Maraton… Jeg tror ikke jeg kommer til å få tilstrekkelig mange kilometer i beina i forkant av løpet. Diagnosen er nokså vag om når jeg kan påbegynne ordinær løpertrening igjen, det er tydeligvis veldig individuelt. Jeg har time igjen 16. april og jeg utelukker ingenting frem til da, men fokus må ligge på å bli frisk igjen. Presset som en konkurransedato medfører mer stress enn nødvendig og jeg er usikker på om det er sunt å ha en deadline i bakhodet stadig vekk.

 

Eller kanskje jeg burde få en annen hobby? Hekling kanskje?

 

 

 

12 thoughts on “These hips don’t lie!

  1. Ingalill

    Uff, uff, uff.
    , men på den positive siden fikk du lov å løpe i terreng, det er sommer og skogen er snart bar. Det kunne vært vinter og fullstendig forbud.
    Sukk. Synes alle er skadet for tiden. Sender helbredende tanker.

    Svar
  2. Toneklone

    Henger meg på SiriV. Jeg har kun et vondt kne og en vond legg som eeeegentlig ikke er så gærent, de er bare av og til plagsomme – men det er nok til at jeg tenker med skrekk på om jeg får løpeforbud.

    Som Ingalill sier, så får du jo i alle fall løpe i terreng, og det er bedre enn ingenting. 🙂 Men dropp maraton – selv om det er kjipt.

    God bedring til hofta. Misunner deg absolutt IKKE.

    Svar
  3. Siri

    Kjipern Anna, skikkelig kjipern!

    Du har Svartdalsparken, og via den er du nesten ved Østensjøvannet. Det er ikke akkurat skauen, men litt mer variert underlag. Ellers fins det også en skikkelig kul sti opp til Ekebergåsen fra gamlebyen, og der oppe er det i alle fall noen grusveier.

    Vet alt for mye om bekken auaua

    tvi tvi!!

    Svar
  4. Silja

    Jeg sier bare Bosu 😉 Bli med på Bosu core på Domus; da får du stabilitetstrening + litt core attåt. Da blir det nok variert til at det ikke blir kjedelig.

    Sykle til skogen, løpe i skogen, sykle hjem igjen=variert og trippel treningsøkt.

    Om du ikke liker det så er det ikke til å stikke under en stol at du holder formen mye bedre om du kjører svømme og sykkeløkter når du ikke kan løpe som du vil.

    Det høres ut som du har noe av det samme som jeg har og har hatt med min hoft (+bekken og rygg) så skrik ut om fysio’n ikke er tilstrekkelig hjelp; jeg kan anbefale et par dyktige karer som vet å ta i et tak 😉 Lykke til!

    Svar
  5. Fortare Anna! Innleggsforfatter

    Tusen takk for sympati og gode råd! Og Silja, jeg henger gjerne med på Bose core!

    Ellers lukter det sykkel, svømming, styrketrening og stabilitet, stabilitet, stabilitet. Kanskje jeg får tidenes six-pack til Beach 2012!?

    Svar
  6. Astrid

    Dette var utrolig kjipt Anna… 😦
    – Men det er godt du allerede har planene klare, og veldig bra at du har lov å løpe i terrenget da. Håper du finner noen fine skogsløyper, og at de dumme hoftene skjerper seg!

    Svar
  7. Marit

    Æsj, så kjedelig! Det går jo rett på den mentale helse når man ikke kan få gjøre (=løpe) som man vil. Ser ut som vi er i litt lik situasjon for tida, bare at jeg er på ankelproblematikkstadiet. Jeg sier som Silja: sykle til skogen, løp i skogen og sykle hjem – det gjør jeg, og det er helt genialt!

    Svar
    1. Fortare Anna! Innleggsforfatter

      Enn så lenge går det fint, men jeg regner med å få skikkelige abstinenser etterhvert. Hvor er det du løper? Jeg trenger tips til fine skogsstier…

      Svar
  8. Mia

    Vi burde hatt en plan B-hobby! Hva med baking? Baker alltid når jeg er skadet, så kan man trøstespise etterpå;) Håper uansett hoften blir bra igjen, men tror nok det er lurt å avvente maraton til du er helt bra igjen! God bedring=)

    Svar
  9. Imke

    Hm ja dette innlegget var ein liten tankevekker for meg som går rundt på eit kne med skada medialt leddband… eg har nemleg kjendt på korleis eg i starten har brukt hofta for å kompensere manglande bevelighet i kneet…

    Eg skal/kan heller ikkje begynne å løpe igjen enda (og dermed er alle planar om små løp og triatlon før juli kanselert), men bør gå i skogen på variert underlag – akkurat for å trene stabilitet.

    Det er nok lurt å droppe maraton for at hofta di skal bli ordentleg bra igjen. Det kjem mange fleire maraton seinare!

    Når det gjeld hekling så er dette ein hobby så har eg god erfaring med å kombinere dette med både løpe- og triatlontrening, her er det jo snakk om å utnytte restitusjonstida på sofaen etter fullførte treningsøkter 😉

    Veldig lurt med ein konkret plan. Bortsett frå det vesle du ikkje kan gjera så er det jo MANGE fleire ting du kan gjera og trene på. Kan hende at løpeformen din faktisk profiterar av annan type trening også!

    Uansett, god bedring! 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

