Bill mrk. Stabilitet

I dag har jeg vært hos Ortopeden for å få tilpasset innleggsåler.

 

Jeg trakk ned snittalderen på venterommet med cirka 167 år. Det kan hende at jeg har problemer med å løpe, men jeg klarer i hvert fall å gå uten krykker eller rullator. Det kan være godt å føle litt på den innimellom.

 

Inne hos fru Ortoped var det bare å rive av seg sokker og sko og stille seg på mølla. Det tok litt tid før jeg fikk ”normalt” løpesteg. Uten sko løper jeg nesten utelukkende på fremfoten, men det gikk seg til etter hvert. Jeg overpronerer på begge føtter, dette visste jeg fra før, men graden av pronering var helt utrolig. 20 grader på begge tosselosser, og enda mer når jeg er i bevegelse. Sjekk den foten, da!

 

Er det mulig...? Venstrefoten er enda verre

 

Spesialtilpasset (les dyr!) innleggsåle er nå bestilt og skal hentes den 11. mai. Det fantes rimeligere varianter, men da jeg har en såpass ”unik” fot, ble jeg anbefalt den spesialtilpassede typen. Med den drøye overproneringen er det et under at jeg ikke har fått belastningsskader tidligere. Det skal bli godt med stabilitet.

 

God helg folkens. Håper dere får muligheter til fine langturer allesammen.

 

 

5 thoughts on “Bill mrk. Stabilitet

  1. Ole Arne

    Hei, Anna, jeg er en ivrig leser av bloggen din og en mosjonist som overpronerer kraftig. Har du vært hos løppelabbet og testa beina dine på mølle der ?? Jeg var der og testa, først med nøytrale sko, og så alle gradene opp til kraftig overpronering. Valget mitt falt på Addidas Salvation, disse kommer også i dame model. Disse skoa gjør at jeg kan løpe 20-40km i uka uten problemer med bein eller legger. Minner om at jeg er en gammel mann på 45år som begynte og løpe når jeg var 40, i min alder får man lettere skader med feil sko, og for lite hvile… Jeg kan derfor anbefale deg og sjekke ut Adidas Salvation 3 og Adidas Supernova Sequence 4… lykke til…

    Svar
  2. miasveitilmaraton

    Tihi, mine bein og ser slik ut! Har sett de bakfra, og det ser jo helteit ut, jeg som føler jeg løper så lett på tå! Som nevnt i kommentaren over her: Salvation skoene er vel de skoene som er mest oppbygget for oss «ekstrem overpronerere», i tillegg til Mizuno Nirvana (jeg synes disse er litt for harde i dempingen da).
    Skal du bruke sålen i hverdagssko eller i alle sko, også joggesko? Hvis ikke vil jeg anbefale deg en tur på Løplabbet og teste ut Salvationene;)

    Svar
  3. Fortare Anna! Innleggsforfatter

    Hei dere! Det ser ut som jeg må ta en tur innom Løplabbet ja. Takker for tips, jeg er über-fan av Adidas. Det er på tide å skifte mine gamle sko- også de Adidas.

    Innleggsålene skal inn i joggeskoene mine. Kanskje jeg blir avhengig og vil bruke de i alle mine sko?

    Nye sko og innleggssåler = økonomisk smell 🙂 Ja, ja, pytt, pytt… Nå er jeg bare veldig keen på å komme meg ut i løypa igjen. #abstinenser.

    Svar
  4. miasveitilmaraton

    Er ikke sikkert du trenger overpronasjonssko hvis du skal bruke sålene i joggeskoene;) Og omvendt, man trenger ikke såler i tillegg til Salvation;)
    Jeg bruker såler i alle sko, får vondt i beina bare jeg ser på sko uten såler i – hvis du overpronerer bør du bruke stabiliserende såler i alle sko, såfremt skoene ikke er bygget opp i seg selv. Ikke meningen og høres bedreviter ut, du har sikkert fått gode råd hos ortopeden! Men vet bare selv hvor vondt jeg får av vanlige sko, uten såler!
    Kanskje du kan prøve deg frem med de skoene du allerede har + såler, og hvis ikke det blir bedre, gå på løplabbet og se om du kanskje burde hatt sko med mer stabilitet?=)

    Svar
    1. Fortare Anna! Innleggsforfatter

      Alle tips taes i mot med åpne armer Mia:)

      Jeg regner med å bli avhengig av sålene og skal få tipz unt trixen av ortopeden når jeg henter de i mai.

      Jeg håper at dette i tillegg til rehabøvelser hos fysioterapeuten skal hjelpe meg til å løpe langt og fort.

      Svar

Legg igjen en kommentar

