Løping for nybegynnere

Jeg føler meg ikke lenger som meg selv. Jeg har forvandlets til en svak, umotivert sofagris. I e-postens innboks ønskes jeg hjertelig velkommen til Sentrumsløpet og København maraton. Jeg skjønner ikke hvordan jeg en gang tenkte at dette var en bra ide. Maraton Anna føles fjern og uvirkelig. DNS Anna lever i beste velstand.

 

Det minner meg om at det ikke er så lett å komme i gang i begynnelsen. Vi var alle nybegynnere en gang i tiden og det er ikke alle detaljer du finner i løperbøkene. Her kommer mine egne dyrkjøpte tips;

 

Annas uoffisielle inside guide til løping:

  1. Andre løpere er snille, gode vesen. Ikke sinte, stressede skumle endorfinjunkies som jeg først antok.
  2. Løp er kjempegøy. Du KAN stille opp alene. Hele feltet er høy på endorfiner på startlinjen, du kan snakke med hvem som helst. Vi blir skravlebøtter allesammen.
  3. Stryrketrening er et MUST. Dødskjedelig, men det må gjøres.
  4. Hvis du løper langdistans en varm dag i korte shorts og bh, kan jeg virkelig anbefale vaselin mellom lår og i armhulen. Vinterstid kan gnikkendes skibukser gjøre like mye skade. Aiaiaiaiai!
  5. Spis straks etter tøff trening. Da slipper du kvalme og dårlig syn. Jeg har vært inne på Kiwi utallige ganger med ”øyeflimmer” Nå vet jeg bedre.
  6. Det er normalt å føle seg glad og nyfrelst. Runner’s high er ikke en myte
  7. Det tar tid å like løping. Det er som med vin, akevitt, oliven og koriander. It’s an aquired taste. Aquire it!
  8. Noen kommer alltid å være raskere enn deg. Innse fakta!
  9. Noen kommer alltid å være tregere enn deg. Gi deg selv en klapp på skulderen og si: F@n, så flink jeg er!
  10. Dine dager som fot-modell er talte. Du kommer å få blemmer og sår, tåneglene blir med stor sannsynlighet blå på et eller annet tidspunkt. Neglelakk er bra kamuflasje. Her er det en klar fordel å være jente.
  11. Du kommer å få kjenne på det å få ”løpermage”. Du er sjelden så takknemlig for det moderne kloakksystemet som da. Takker for den Sir John Harington, vannklosettets fader!

 

Gleder meg for øvrig til å oppleve punkt nummer 6 snart igjen.

Har dere egen tips eller tanker? Legg gjerne igjen en kommentar.

 

 

5 thoughts on “Løping for nybegynnere

  1. Lille søster

    Nummer 1 var den største overraskelsen for meg. Jeg trodde løpere var overlegne bleier som så ned på nybegynnere/overvektige/trege løpere. Slik er det heldigvis ikke!
    Nummer 5 er kjempeviktig. Mat er alltid viktig.
    Men hva er løpermage?

    Svar
    1. Fortare Anna! Innleggsforfatter

      Løpermage = «illamående, kräkningar, buksmärta, uppblåsthetskänsla, diarréer, kramper i magen och blod i avföringen» maratonbloggen.se

      Oh, the joy!

      Svar
  2. ania

    Helt enig!!! Runners high? ja da men da må man løpe laaang! Om neglene.. fint hvis du klarer å beholde alle 10 hele løpesesongen. Selv mister jeg 2 så fort de grår igjen! Og ja løpefolk ER snile!

    Svar
  3. miasveitilmaraton

    Tih, sitter her og humrer for meg selv:) Vaselin er min venn! Har aldri hatt løpemage, regner med den sikkert gjør sitt inntok midt under Oslo maraton, hurra!

    Svar

Legg igjen en kommentar

