Du maser som et lokomotiv!

Hvis jeg denne helgen hadde beskrevet meg selv som et transportmiddel, hadde jeg definitivt vært et lokomotiv. Ikke et slikt japansk aerodynamisk, moderne lyntog, men heller et gammelt damplokomotiv anno 1856.

 

Her står jeg i total sjokktilstand over at formen er så rævva. Bilde lånt av Anne E

 

Lørdag morgen var det oppmøte 09.30 ved Sognsvann sammen med harde Treningscampere som slett ikke pyser ut grunnet snø og sludd. For ja, det snødde! Jeg var kald allerede før jeg gikk ut av T-banen som var på plass et kvarter før oppmøtetid. Så jeg tok en runde langs vannet for å få opp varmen. Jeg miskalkulerte morgentempoet mitt ganske grovt, så det var tre frosne campers som jeg møtte ved bommen. Sorry folkens! Vi satte av umiddelbart for å unngå nedkjøling og det gikk oppover mot Ullevålsæter.

 

Jeg tenkte at jeg skulle løpe rundt 15km totalt for å se hvordan hoften reagerte på litt lenger turer. Hoften gikk det fint med, verre var det med hjerte og lunger som ved noen tilfeller var på vei ut av kroppen. Det er her lokomotiv analogien kommer inn. Jeg pustet og peste opp og opp og opp. Kroppen var tung, beinene var som bly og lungene var i fyr og flammer. Rolig langtur my ass! Det som var mest frustrerende var at jeg for 6 uker siden hadde løpt opp bakkene som en fjellgeit, ikke som en astmatisk hamster. IIIIIHHHHH-HHHAAAAA, IIIIIHHHHH-HHHAAAAA, IIIIIHHHHH-HHHAAAAA!

 

Veldig glad at pulsbeltet ikke var på…

 

Til tross for den brutale reality-checken var det en fin tur. Jeg fikk selskap hele veien og summa summarum 17km i boks. Tusen takk for en fin tur og jeg sverger å komme tidsnok neste gang!

 

Hoften føltes like fin som resten av kroppen, det vil si: helt crazy bananas stiv. Etter å ha suttet bom stille på banen i 30 minutter hadde hver eneste muskel dratt seg sammen og jeg ramlet ut på Grønland stasjon uten noen form for kroppskontroll. Vi snakker plate-knekken fra hode ned til tærne. For et syn.

 

Søndag våknet jeg til strålende sol og lun temperatur. ”- Jasså, det på tide å komme frem nå sol-jævel!”, tenkte jeg. Kroppen føltes relativt grei og jeg vurderte en liiiiiten tur i ubehagelig terskeltempo. Jeg skal ha tilbake kondisjonen min snarest og når solen skinner er det nesten ulovelig å sitte inne. Ut kom jeg meg og etter en kilometer med oppvarming var det bare å dra opp farten til det ubehagelige nivået som jeg slett ikke liker å ligge på. Og igjen, jeg var et lokomotiv som brøytet seg frem langs vannet, forbi Operaen og Vippetangen før jeg snudde. IIIIIHHHHH-HHHAAAAA, IIIIIHHHHH-HHHAAAAA, IIIIIHHHHH-HHHAAAAA! Det ble 5km totalt, 3 av de i blodfart.

 

 

Jeg er fornøyd med ukens økter til tross for at lungene har vært på vei ut av munnen min ved et flertall tilfellen. Det ble 33km løping, noe mer enn planlagt, men kroppen min virker fin. Jeg skal på rehabøvelser i dag, så vi får se hva herr Fysioterapeut sier.

 

 

4 thoughts on “Du maser som et lokomotiv!

  1. Anna

    (#$%?(#» jævla Gravatar…skrev akkurat en kommentar og så ble den borte)
    Men du kan altså dobble lørdagens kilometer, med det føret og marka som kulisse. Så jeg tenker vi sier 34 km, check 😉
    Kondis er jo ferskvare, men med ditt grunnlag er du tilbake ganske snart skal du se. Det beviser du jo med søndagens tempo!
    Har du lagt alle maratonplaner på is?

    Svar
    1. Fortare Anna! Innleggsforfatter

      Takk Anna!

      Maratonplaner er satt litt på vent, men ikke lenger enn at jeg lukter litt på terminlister i sluttet av sesongen. Jeg er skikelig gira og så får vi bare se hvordan kroppen reagerer. Det ser foreløpig veldig bra ut og håper å bli med på en av dine episke langturer i Østmarka 🙂

      Svar
  2. Olof

    Tack för sällskapet Anna, hoppas vi ses imorgon. Verkar som om du är rätt frisk tycker jag. Märkligt jag sprang också en 5km runda i söndags, tyckte heller inte om den…:-)Olof

    Svar

Legg igjen en kommentar

