St Hansgaloppen

Vaffelgaloppen var helt fantastisk. Det var uvant å klargjøre kroppen for løp kl. 22.00, men den vanlige nervøsiteten som alltid kribler i mageregionen på startlinja fikk fart på adrenalinet. Jeg var klar!

 

Mange campere på plass. Bilde: Heming Leira

 

Mange campere møtte opp, det var strengt tatt kjentfolk overalt så stemningen var god før start. Jeg stilte meg laaaangt bak og godt var det for hele startfeltet åpnet i et forrykende tempo. Nivået pleier å være høyt på disse småløpene og St Hansgaloppen var intet unntak. Jeg hadde ingen som helst forhåpninger om å komme inn på en fin tid. Løypa var kupert så jeg regnet med å komme inn rundt 1.25, men der hadde jeg missbedømt ordentlig.

 

Sommernatten var vakker, det var ikke en krusning på Maridalsvannet. Stille, varmt og helt magisk! Jeg pinnet på som en gal. Jeg sjekket ikke klokken i det hele tatt, jeg løp kun på følelsen. Jeg prøvde å holde følge med en mann med en Jägermeister t-skjorte. En alkoholiker må jeg kunne henge på, tenkte jeg.

 

 

Det var tungt, det var mye bakker men skrekken av å bli tatt igjen av de menneskene som jeg passerte var stor. Jeg hadde stadig vekk noen som pustet meg i nakken og en kan jo ikke senke farten da. Herr Jägermeister forsvant etter 6km (helvete) og jeg lå igjen og knivet med noen damer. Noen dueller vant jeg, noen tapte jeg. Rundt 11km begynner jeg virkelig å kjenne kjøret, beinene er tunge som bly, jeg er tørst og det stikker i ansiktet. Er vi ikke fremme snart? I siste nedoverbakken kommer et lokomotiv bak meg, det er herr Jägermeister! Hvordan har jeg løpt forbi han? Vi spurter inn sammen. Sluttid: 1.15.09. Jeg er über-fornøyd med den tiden, jeg løp i samme tempo som under Oslo HM 2011. Jeg har kanskje ikke tapt formen så mye som jeg har fryktet?

 

Mmmmmm, vafler og medalje. En vakker kombo!

 

Etterpå ble det vafler og grundig analyse av løpet. Hvem var fornøyd, hvem hadde perset, hvem var støl, hvem hadde gått på en smell? St. Hansgaloppen er et topp arrangement som jeg virkelig kan anbefale; fantastisk natur, løypa var godt merket og det var løypevakter overalt. Og så var vaflene veldig, veldig gode.

 

Første og siste gang jeg står på toppen av resultatlista!

 

 

2 thoughts on “St Hansgaloppen

Legg igjen en kommentar

