Mandag; min nemesis

La meg gjøre dette klinkendes klart; jeg hater mandager. Jeg syns starten på uken er brutal og jeg går med tunge skritt til jobb. Dette skal det bli slutt på. Jeg har bestemt meg for at mandag skal bli min nye favorittdag. Jeg skal bli motivert og positiv, sette meg mål for uken etc, etc. Jeg skal bli fotballfrue.no.

 

Og jeg skal begynne i dag. Hvis jeg klarer å løpe en halvmaraton har jeg nok viljestyrke til å gjøre det meste, inkludert å gjøre mandager til en opptur. Men jag må ta noen grep.

 

Skritt en: Trene. Løping/ styrke/ ballett/ hva-som-helst for å presse ut endorfiner. Jeg følger for øyeblikket et program på jogg.se for å fullføre milen sub-45.

 

Skritt to: Lage en god middag. Det er noe av det verste med overgangen til hverdagen; hverdagskost. Det er maks stusselig å gå fra Svinefilet Provencale til fiskepinner.

 

Skritt tre: Lage meg en oversikt over uken. Jeg elsker å lage lister, jeg er en skikkelig planeringsnerd. Hvis jeg lager små delmål over ting som skal gjøres i løpet av uken er de lettere å fullføre.

 

Det er skritt nummer tre som kommer å bli vanskeligst, nærmere bestemt å lage delmål. Å konkretisere mål og lage en slagplan er ofte vanskeligere enn å fullføre dem, og her snakker jeg ikke om trening. Det mektige internettet er jo flust av treningsprogrammer som en lett kan følge. Ibland ønsker jeg at det fantes like konkrete programmer når det gjelder alt annet her i livet. Hvordan bli rik/ vellykket/ lykkelig/ populær/ fabulous på 10 uker. Følg dette programmet og du vil se synlige resultater.

 

Men, en ting av gangen. Mandag skal bli vennen min og milen skal løpes under 45 minutter. Per i dag virker begge mål helt usannsynlige, særlig med sesongen jeg har hatt. På fredag var jeg ute på en liten tempoøkt og det var tungt. 4km opp/ nedjogg med 3km rett under terskeltempo. Her-lig-het! Jeg var stiv etter onsdagens intervaller og det var et slit å få opp tempo, men jeg klarte å presse ned snittiden til 4.52. Ææævvv! Tenk å løpe i det tempoet en hel mil!

 

Det ble totalt 29km forrige uke fordelt over en tempoøkt, en intervalløkt og to fjottøkter. Denne uken skal jeg opp i 41km hvis jeg følger programmet mitt. Jeg dropper sikkert en av distanseøktene for ikke å øke mengden for drastisk. Totalen blir da rundt 33-35km, noe som er mindre belastende for skrotten.

 

I kveld blir det 9km i rolig tempo, mmmmmm. Deilig.

 

P.S. Endomondo var aldri helt min greie, det var noe med grensesnittet som jeg var allergisk mot. Men hvis du har lyst å følge treningen min stalker-style ligger alt ute på jogg.se. Bli med!

One thought on “Mandag; min nemesis

Legg igjen en kommentar

