Hallo fra do

Jeg lever. Delvis i alle fall, men jeg er på ingen måter meg selv. Min kropp er invadert, jeg har ikke lenger kontroll, jeg er ikke lenger herre i mitt eget hus, jeg er under konstruksjon. Jeg er gravid.

Fantastiske nyheter som Moder Natur linder inn i en sky av kvalme og oppkast. Jeg gleder meg, samtidig som alt er uvant, fremmende og litt skummelt.

Jeg er kvalm, sliten, trett, sulten, kvalm igjen. Nevnte jeg at jeg er kvalm? ”- Tren jevnt i svangerskapet”, anbefaler de. ”- Overlev”, sier jeg. Jeg kommer opp i makspuls bare av å gå opp tre etasjer. Etter åtte timer på jobb sovner jeg straks på sofaen. Tanken på å løpe eller trene utøver den daglige turen til og fra jobb virker uhyre fjernt. Galskap faktisk. Kroppen viser fingeren til min hjerne som har lyst på endorfiner. ”- Føkk deg, Hjerne”, sier Kroppen og glir inn en lett koma.

”- Spis sunt”, sier de. ”- Gi meg en BigMac, nei forresten, gi meg to”, sier jeg. Jeg har gått fra å være en maratontrenendes fisk-og grønnsakspisendes mosjonist til en sofaavhengig junkfoodjunkie. Hva skjedde? Hvem har jeg blitt? Jeg er vant til å presse meg selv, men nå tåler jeg plutselig ingenting.

De sier at det snart blir bedre. La oss håpe det. La oss håpe at energien snart kommer tilbake og jeg kan nyte noen fine høstturer før is, kulde og snø sniker seg innover landet. Hvis jeg noen gang slutter å kaste opp i tid og utid står styrketrening på SATS på programmet.

Wish me luck!

13 thoughts on “Hallo fra do

  1. Astrid

    Hurra! Gratulerer, Anna! 🙂 Bare sats på å overleve nå, blås i gode råd og gjør det kroppen selv vil, så kommer energien tilbake etter hvert. Krysser fingre for at kvalmen går over fortere enn svint! Klem!

    Svar
  2. siljaifarta

    Gratulerer med baby i magen!!!! JIPPI 😉 Og kondolerer med kvalmen; jeg hadde hyperemesis så jeg kan med rette påstå at jeg vet ALT om hvordan det er å være kvalm (og samtidig sier jeg ikke noe om oppkast 25x i døgnet og innleggelse for å få næring…..), jeg sier bare: kondolerer, du har min dypeste medfølelse hva kvalme angår! Og så lover du meg at du ikke nøler med å oppsøker lege om det går helt over styr med denne kvalmen og spyinga!!! Jeg skulle nemlig ønske noen hadde fortalt meg at det ikke var helt innenfor normalen å være såååååå dårlig liksom….. MASSE LYKKE TIL Anna!! 😉

    Svar
    1. Fortare Anna! Innleggsforfatter

      Takk, takk. Jeg håper å unngå innleggelse med drypp, det høres helt skrekkelig ut. Jeg føler meg tilstrekkelig invalido som det er. Jeg gleder meg til å glede meg 😉

      Svar
    1. Fortare Anna! Innleggsforfatter

      Hi hi! Takk. Det håper jeg og. Så håper jeg også å kommer meg like raskt som deg etter fødselen. Du er jo helt rå. Lykke til i London i helgen, tvi tvi!

      Svar
  3. Anna

    Gratulerer så mye med hybelboer. Kjipt med kvalme, men hos de aller fleste går det over. Fatt mot, energien kommer tilbake. Før det, gjør som kroppen befaler!

    Svar
      1. ania

        Gratulerer så masse. JEg kastet opp hele svangerskaet. (ble til og med innlagt på sykehus et par uker og gikk ned over 9 kg ved hver svangerskap) og jeg har 3 barn. Vi tåler det som virker helt umulig hvis vi må og utsikter er gode!!! Men ikke overdriv, lytt til kroppen. Jeg fikk ikke gjort noe ;ikke gikk på tur eller til butikken en gang for pleide å besvimme i køen til kassa. Trene skal du etter at bayen kommer, nå må du bare RUGGE!!!

  4. Janicke

    Hei Anna, gratulerer med baby i magen:-)
    Forhåpentligvis blir formen din bedre etterhvert, det gjør jo det for de fleste!

    Selv er jeg i gang med nummer to (snart halvveis i graviditeten) og jeg var ikke skikkelig kvalm denne gangen, men mer kronisk fyllesjuk i maaaange uker. Heldigvis er formen ganske bra nå, men treningslysten har forsvunnet! Jeg synes faktisk det er litt kjedelig å trene om dagen! Men, skal prøve ha et par økter i uka, mest styrketrening.

    Synes du skal komme deg gjennom de verste ukene før du begynner tenke på aktivitet igjen, formen klarer du alltids finne igjen når babyen er ute:-))))

    Lykke til.

    Mvh Janicke L.

    Svar

Legg igjen en kommentar

