Ho-hooooooo!

Ho-hoooo! Er det noen her? Ja, jeg er her.

Ho-hoooo.

Ho-hoooo.

Jeg er bare litt opptatt med å ammeammeammeammeamme. Jeg har altså blitt mamma siden sist. Slapp av, jeg skal ikke bli klissete og følsom. Ikke her i alle fall… Her skal jeg fortsette å skrive om trening. Men det har jo ikke blitt noen trening på en måned, med mindre vi teller knipeøvelser og enkle styrkeøvelser, og det gjør vi jo ikke. En viss standard må opprettholdes, hormoner og melkespreng til tross.

På onsdag skal jeg til 6-ukerskontroll hos fastlegen min. Forhåpentligvis har jeg vært flink nok med knipeøvelsene mine til å bli friskmeldt, slik at jeg kan begynne med mer utfordrende trening. (Les morsom trening.) Fysioterapeuten på Ullevål mente at løping kan jeg begynne med 3 måneder etter fødsel. WTF! AUGUST! Lett jogging innlagt i trilleturer kan vel ikke være så farlig? Kommer tarmene mine å ramle ut? Kommer skrufsa min å falle av? Jeg har prøvd å google meg frem, men det var ikke så lett. Er det noen som har bastante meninger om absolutt alt fra barneoppdragelse til trimming til hvilke typer fliser du skal ha på kjøkkenet*, så er det nybakte mødrer. Hvis du begynner å trene for tidlig så blir melken din sur, du må slutte å amme og Gro Nylander brenner ned hjemmet ditt. Eller så begynner du ikke å trene tidlig nok, du blir stemplet som småfeit og dvask, mannen din finner deg frastøtende, tar ut skilsmisse og flytter sammen med Marte Krogh.

Saklig.

Så jeg blir min egen lille forsøkskanin i jakten på endorfiner. Satan, som jeg savner endorfiner. Jeg har nilest alle treningsblogger som et slags substitutt, men snart holder jeg ikke ut lenger. Jeg satser på bakkejoggings; høy puls, lav belastning. Kryss fingerer og tær for at bekkenet mitt ikke eksploderer.

Imens skal jeg bare amme litt.

Og kose med Norges fremtidige maratondronning.

 

Mange mil får plass i disse små tosselossene.

Mange mil får plass i disse små tosselossene.

*Hvite subwaytiles hvis du lurte. Pynt gjerne med et chevronmønstret kjøkkenhåndkle. Hjertesmilefjeshjerte

2 thoughts on “Ho-hooooooo!

  1. Anna

    Ha ha ha 🙂
    men helt seriøst, hvis du klarer å knipe tett når du nyser, er du klar for lett jogg. Jeg trente som en gæerning til Oslo halvmaraton når E var bare noen måneder ( født i mars). Hun ble ikke sur av melka ihvertfall.
    Ellers er rask gange med vogn rundt Nøklevann et hett tips. Puh…

    Svar
  2. Janicke Løken

    Gratulerer med baby! Håper det gikk bra på 6 ukerskontrollen:-)

    Jeg ble nylig mamma for andre gang, og har lett etter info på nettet vedrørende trening etter fødsel. Siden jeg ikke fant så mye informasjon, testet jeg kroppen forsiktig noen uker etter fødsel. Tok første løpetur ca 5 uker etter fødsel (20 min veeeeldig rolig), og det føltes greit. Samme uke testet jeg også knebøy med 20 kg belastning, og det føltes også greit. Etter det har jeg økt gradvis og lyttet til kroppen underveis. Jeg tror det er nøkkelen – lytte til kroppen og kjenne om det gjør vondt / gir ubehag å trene. Må si det er utrolig deilig å trene igjen!

    Mvh Janicke L

    Svar

Legg igjen en kommentar

