Månedlige arkiver: februar 2014

Gammel, gal og kul

Helt plutselig så er du der, dit du aldri hadde trudd du skulle havne. Jeg snakker ikke om løping. De øktene der kroppen bare jobber på og kilometerne raser in. Nei, jeg snakker om livet.

Jeg definerer meg selv gjennom det jeg gjør, det gjør sikkert de fleste av oss. Jobb, hobbyer og livsstil sier noe om hvem jeg er. Jeg løper, jeg er en løper. Jeg trener crossfit, jeg er en crossfitte…? Nei, det blir jo helt feil! Og dessuten trener jeg ikke crossfit. Flaks.

Siden 2012 har jeg vært nødt å omstille min definisjon på meg selv flere ganger om. Fra godt trent, til skadet, til frisk og rask, til totalt friggins invalido (hei graviditet) tilbake til brukbart godt trent. JA, jeg vet at det å være gravid ikke er en sykdom, djeez for en debatt det var. Ørum og Vennestrøm har virkelig klart å fremstille gravide kvinner som svake sytekopper uten yrkesstolthet. Men det er et helt annet blogginnlegg.

Uansett, noen ganger oppdager du at du faktisk er en helt annen plass enn du trur du er. Jeg tenkte jeg var ung og hipp og kul, men når jeg velger å dra på styrketrening klokken åtte en lørdagskveld, da må jeg bare innse at jeg faktisk er gal. Alle på t-banen; som faktisk VAR unge, hippe og kule var på vei til fest. Jeg var på vei til trening. Epic hipsterfail!

Gøy å være gal! Bilde skamløst lånt fra Siri

Gøy å være gal! Bilde skamløst lånt fra Siri

Gammel, gal og kul er nok min nye definisjon på meg selv og det føles veldig bra. Hverken jeg eller kroppen min er ikke helt den samme som i 2012, men sterkere og raskere skal vi bli. Dette er Annas Kropp Mark II.

Målet er Sentrumsløpet, eller et annet 10K løp i samme tidsperiode. Jeg følger et program som vil at jeg skal løpe 35km denne uken, fordelt over 5 økter. DET kommer ikke til å skje nå. Det er noen uker til jeg takler den mengden og frem til da, legger jeg inn noen terskeløkter samtidig som kroppen venner seg til å tygge kilometer på kilometer.

 Uke 7

Mandag Yoga 30 min
Tirsdag  Jogging med vogn 5km, 30 min
Onsdag Yoga og styrke core 40 min
Torsdag Jogg i snøstorm med vogn. 3,4km 27 min (!!!)
Fredag
Lørdag Styrke 49 min
Søndag Joggings alene. 8km 52 min

 Totalt: 16,5km 3 timer 50 min

Hvis du vil ha enda fler detaljer eller er litt stalker kan du sjekke profilen min på Garmin Connect.

Todeloo!

Advertisements

Snart er det vår

Denne uken har oppkjøringen til vårsesongen begynt. Og det passer jo bra da det er optimale løpeforhold for tiden. NOT! Fokuset er nå tilbake på løpingen etter to måneder med styrketrening. En blir som kjent god på det en øver på, så nå er det løping, løping, løping som gjelder. Jeg prøver å komme meg ut på dagene med joggevogn da kveldstrening er tøff å få til når jeg sovner etter Dagsrevyen. Hva er greia med februar?

Selfie og en liten barnefot nede i venstre hjørne

Selfie og en liten barnefot nede i venstre hjørne

Å løpe/ brøyte seg frem når snøen laver ned er sikkert ikke optimalt for teknikken, men jeg velger å se positivt på det. 3 kilometer (som skulle ha vært 6km) er bedre enn ingen kilometer. Kroppen føles tung, jeg får ingenting gratis og helt ærlig gruer jeg meg litt til hardkjøret begynner. Terskeløkter, intervaller og blodsmak frister ikke, men det bedagelige tempo jeg daffer rundt i for tiden er jo bare flaut. Det skal vi endre på.

Slik så min januar ut.

januar2014

Fire dager med forkjølelse trakk totalen litt ned, men jeg er fornøyd, særlig med tanke på at januar 2013 så slik ut:

 

Triste saker... Den 18 januar 2013 veide jeg 73kg!

Triste saker… Den 18 januar 2013 veide jeg 73kg!

Upwards and onwards altså. Ber en stille bønn om is-og snøfrie fortauer.

Tjallabajs!